Home Blogskin Cerpen Linkies Tutobies D'BOARD

November 13, 2011

Dadih Perisa Vanilla


Its my favaurite dadih, huhuhu...

Tak de la kemaruk sangat dengan dadih nie. Cume kali pertame rase boleh la. Dadih vanilla nie lain cikit dari dadih yang lain coz rase die tak muak macam perisa coklat or strawberi.

Senang je nak buat dadih nie, ade jual secara instant dan boleh jugak kalau nak buat sendiri.
Tapi lagi senang cite, beli yang dah siap & tunggu masuk dalam perut je.

Nie resepi dadih vanilla. If you want to make it on your own.

Bahan-Bahan
20 cawan air biasa
15g agar-agar
3 cawan air masak
650g susu tepung everyday
2 tutup esen vanilla
Secubit garam
2 cawan gula
Sekeping asam keping(sebagai pengilat)
Perisa bergantung pada kesukaan

Cara-Cara
Masakkan agar-agar dengan 20 cawan air biasa hingga betul-betul larut.
Satukan kesemua bahan lain dalam satu bekas seperti jag dan kacau hingga sebati.
Setelah agar-agar larut, masukkan kesemua bahan yang telah disatukan tadi.
Kacau sehingga 2 minit kemudian tutup api.
Tapis ke dalam bekas dan sejukkan, sedia dihidangkan.

Cara Hidangan
Hidangan ini dapat diperolehi 25-30 cawan.
Segera tutup api setelah 2 minit untuk mengelakkan susu mendap ke bawah dan tekstur dadih menjadi kasar.

Tambahan
Selepas keluarkan dadih daripada peti sejuk, cuba gegarkan dadih tersebut.
Jika dadih itu gegar di atas permukaannya, syabas anda telah berjaya.


SELAMAT MENCUBA!!!


That all from me. Keep In Touch.




1 comment:

Assalamualaikum and Annyeong!
Tinggalkan komen korang yang 'cumil' tu kat sini.
Thank You.